Integrationssamordnare

Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till.

Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden

Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för arbetsmarknads- och sysselsättningsfrågor, vuxenutbildning samt integrationssamordning.
Prioriterade målgrupper för förvaltningens arbete är; ungdomar, nyanlända invandrare, funktionsnedsatta samt personer med annan problematik som innebär svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden.
Vi är drygt 100 medarbetare i förvaltningen som på olika sätt bidrar till att utveckla och stärka bodensarnas möjligheter till att leva och verka i kommunen.
Arbetet sker i nära samverkan med övriga kommunala förvaltningar, det lokala näringslivet, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och andra externa organisationer.

ARBETSUPPGIFTER
Som integrationssamordnare ansvarar du för mottagande och introduktion av nyanlända och kvotflyktingar som anvisats till kommunen för bosättning eller som på eget initiativ flyttat till kommunen. Du planerar, genomför och följer upp insatser för enskilda och familjer med målet att nå en lyckad integration och egen försörjning. En stor del av arbetet är att handlägga ekonomiska frågor, det kan t ex handla om att utreda rätten till ekonomiskt bistånd i avvaktan på etableringsersättning. Som nyanländ i kommunen erbjuds den enskilde stöd under de två första åren varpå en del av arbetsuppgifterna handlar om fortlöpande uppföljningssamtal efter individen/familjens behov. Ett viktigt uppdrag är att ge socialt stöd till nyanlända i deras etablering i kommunen. Att ombesörja att de nyanlända kommer in i och får ta del av t ex skola, SFI, samhällsorientering samt andra viktiga resurser och aktörer för en stabil integrationsprocess. Arbetet innebär ett nära samarbete med myndigheter som Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, sjukvården samt andra sektorer inom kommunen.

KVALIFIKATIONER
Integrationspedagog, socionom eller likvärdig utbildning och erfaren är meriterande.
Erfarenhet av integrationsarbete eller annan yrkesmässig kontakt med utrikesfödda är meriterande.
God kunskap om olika aktörers/myndigheters ansvarsområden inom det offentliga välfärdsystemet.
Körkort krävs

ÖVRIGT
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan.
Följ oss gärna på Facebook och Instagram

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen.

Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.



Ange i ansökan att du sökt tjänsten via Svenskavardjobb.se
Arbetsgivarens övriga jobb
Bodens kommun , Arbetsmarknadsförvaltningen

Ansök här



Företag
Bodens kommun , Arbetsmarknadsförvaltningen


Plats
Boden