Biståndshandläggare LSS / Socialpsykiatri sökes till Flens kommun

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!

Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.

Myndighet och Uppdrag består idag av tretton handläggare samt enhetschef och samordnare. Utöver avgiftshandläggare är våra biståndshandläggare idag indelade i tre grupper utifrån skilda lagrum och ansvarsområden. Tillsammans utreder och beslutar vi om insatser enligt socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, färdtjänst- och riksfärdtjänstlagen samt bostadsanpassningslagen. Vi söker nu en kompetent medarbetare då en av våra kollegor kommer att gå i pension.

Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare hos Myndighet och Uppdrag får du det viktiga uppdraget att arbeta med att säkerställa rättssäkerhet och delaktighet enligt utredningsmetoden IBIC, (individens behov i centrum) samt möjligheten att arbeta i vårt nya webbaserade verksamhetssystem Combine. Som biståndshandläggare ska du tillsammans med våra andra handläggare utreda, bedöma och fatta beslut enligt socialtjänstlagen samt LSS. Tjänsten kan även komma att innehålla handläggning inom andra lagrum med insatser inom hemtjänst, korttids-/växelvistelse, särskilt boende, bostadsanpassning och färdtjänst/riksfärdtjänst.

Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och har en viktig roll i samverkan med såväl interna som externa samverkanspartners, där brukaren står i fokus.

Kravprofil
• Examen från Socionomprogrammet (alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig)

• B-körkort

• God datorvana

• Mer än tre års erfarenhet av biståndshandläggning, varav minst ett års erfarenhet av handläggning enligt LSS

• MI-utbildning

• Nationell baskurs

Det är meriterande om du har erfarenhet av IBIC- och/eller ICF. En förutsättning för att trivas och lyckas med uppdraget som biståndshandläggare är att du är utvecklingsinriktad, kreativ, stresstålig och har en god förmåga att kommunicera med andra i både tal och skrift. Som person behöver du vara trygg i dig själv och i din yrkesroll.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt
Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade chefer och medarbetare där humor är en lika viktig ingrediens som våra centrala värdeord: stolthet, öppenhet, omtanke, respekt, kvalitet och ansvar. Flens kommun arbetar aktivt för ökad jämställdhet och mångfald, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.

I kommunen tillämpas individuell lönesättning och flexibel arbetstid. Vi kan även erbjuda semesterväxling, friskvårds- och patientavgiftsubvention samt extern handledning.

Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100%. Sista ansökningsdag är 190725.

Intervjuer kommer att ske löpande varför tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens utgång. Tillträde enligt överenskommelse.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Välkommen med din ansökan!
Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0157- 43 00 00.



Ange i ansökan att du sökt tjänsten via Svenskavardjobb.se
Arbetsgivarens övriga jobb
Flens kommun

Ansök här



Företag
Flens kommun


Plats
Flen